Retket ja matkat

30.5.2024 Leinebergin ruukkimiljöö ja Reposaari, Pori.

Starttasimme Pirkkalasta Länsi-linjojen tutun kuljettajan kyyditsemänä, kohti Kullaata ja Leinebergin ruukin miljöötä, puolipilvisessä säässä.
Tunnin ajomatkan jälkeen tutustuimme, oppaiden johdolla, ensiksi Leinebergin ruukin seppien asuinmiljööseen ja mökkeihin sekä alueen pienoismalliin.

Tutustuimme painonnostaja Kalle Kangasniemen kotimökkiin sekä museoon, missä näimme valtavan määrän mitaleita ja materiaalia hänen kilpailu-vuosiltaan, mm. 1968 Mexico Cityssä, olympiakisoissa saadun kultamitalin.

Kiertelimme alueella ihastellen ruukin voimalähdettä, virtaa ja koskea.
Koski antoi voimaa niin myllylle kuin sahalaitokselle. Alueella oli ruukin asuinrakennuksia ja mm. 200 hevosen talli. Halutessaan oli mahdollisuus tutustua myös kuvataiteeseen pienessä butiikissa.

Sieltä jatkoimme matkaa Poriin. Leineberg

Wikipedia: Juhana Herttua
" 8. maaliskuuta 1558 antamassaan Porin kaupungin perustamis­kirjeessä sanotaan:  ”Koska olemme nähneet hyväksi, että meren puolelle olisi rakennettava vahva kauppakaupunki, emmekä Ulvilassa löydä mitään linnoitettavaksi soveltuvaa paikkaa, olemme valinneet toisen paikan Porin luota. ”

Ajoimme suoraan Meri-Porin tietä Reposaareen, missä nautimme lounaan Meri-Mestassa, ihastellen merimaisemaa. Kalapainotteinen Meri-menu.

Jatkoimme bussilla Reposaaren kirkkoon, missä Pirkko Murotie kertoi kirkon historiasta. Lauloimme yhdessä Suvivirren.

Monia kertoja Reposaaressa käyneenä Pirkko toimitti oppaan tehtävät hauskasti ja ammattitaidolla, kuten matkanjohtajan tehtävät myös.

Helena ja ja Pirkko olivat järjestäneet, yllätyksenä kaikille, Picnic-retken Reposaaren valituksille meren rantaan. Tutustuimme tykkiasemaan.

Kun Helena Mäkelä oli saanut valkoisen pöytäliinan paikoilleen, avautuivat valkoviinipullot ja nautimme rantamaisemista viinin ja coctailtikkujen herkkuja, seurustellen.

Kiitos kaikille, bussi oli täpötäynnä, kukaan ei jäänyt matkalle ja iloinen puheen sorina täytti bussin paluumatkallakin.

Kiitos, Pirkko ja Helena. Nostimme maljat pitkäaikaisille matka-ammattilaisille Reposaaren aurinkorannalla.
 -> Koskesta voimaa pajaan ja myllyyn.

Katokoski
Yllätyspiknic !

Seniorit tekivät matkan Kangasala-taloon torstaina 11.4.2024. Reissulla oli täysi bussilasti taiteesta kiinnostunutta väkeä.

Kangasala-talo on v 2014 valmistunut rakennus, jossa on kaupungin kokoustiloja sekä kulttuurikeskus. Talossa on monitoimisali, joka on rakennettu etenkin musiikkia ja teatteria varten sekä kuvataiteen tarpeisiin.

Talossa oli meneillään Juha Merran ja Jouko Pullisen taidenäyttely "Dialogos - kuvankaunis keskustelu" ajalla 27.1. - 26.5.2024.

Opas kertoo näyttelystä ja myöhemmin taideteoksista. Erikoista taide-esineissä on se, että ne ovat kaikki tehty yhdessä ja teosten aikana taiteilijat käyvät työstään dialogia.

Näyttelyssä oli esillä paljon erikokoisia teoksia. Mm. Musta aurinko nousee... ja laskee, Gingo Piloba,  Pieni lammasseikkailu, Oksalla ylimmällä ja Laulu ruosteenpunaisesta kukasta, joitain mainitakseni. Useissa teoksissa oli käytetty materiaalina koivupuulevyjä ja peltiä. Taide poikkeaa suuresti esim. A Edelfeltin tai Von Wrightin veljesten maalaustaiteesta, mutta on erittäin mielenkiintoinen.

Näyttelyn jälkeen söimme lounaan kulttuuriravintola Jalmarissa. Tämän jälkeen siirrymme aurinkoiselle pihamaalle katsomaan taloa ulkoapäin sekä nousimme bussiin ja matkasimme takaisin koti-Pirkkalaan.