Teatterimatka Hämeenlinnaan

Torstaina, syyskuun 14. päivä teimme matkan Hämeenlinnan seudulle. Tutustuimme  ensin Hattulan Pyhän Ristin kirkkoon ja sen maalauksiin. Iltapalan nautimme hotelli Vaakunassa ja tämän jälkeen menimme Hämeenlinnan verkatehtaassa sijaitsevaan Hml:n kaupunginteatteriin katsomaan teatteriesitystä ”Rottien Pyhimys”.

Tarinan paikka on Hattulan kirkko ja esitys on tehty pohjautuen Anneli Kannon romaaniin. Hänen romaaninsa on saavuttanut huomattavan menestyksen, eivätkä kirjastojen lainausluvut ole laskevia. Kirja kertoo Hattulan Pyhän Ristin kirkon kuvien maalaamisesta ja maalareista. Teos valottaa, kuinka keski-aikaisia maalauksia on kirkkoihin tehty. Mainittakoon, että kirjailija Anneli Kanto on Pirkkalasta kotoisin.

Kuvakaappaus internetistä

Teatteriesityksessä tapahtumat on saatu erittäin vaiherikkaasti ja tunteellisesti kuvattua. Lavastus oli hieno ja nykytekniikalla kirkon maalauksien kehittyminen saatiin loistavasti esiin. Keskiaikainen suorapuheisuus ja haukkumasanojen viljely tulivat tutuiksi. Esitys antoi selkeän käsityksen kristillisten arvojen esittämisestä sen aikaisten maalareiden silmin ja taidoin.