Tapahtumat 2021

Tapahtumat aikajärjestyksessä: (vyörytä sivu loppuun asti - näet kaikki)

1. Piknik Pappilan pihalla 27.5.2021
2. Kesäretki Arboretum Frick Kangasala 10.6.2021
3. Muikkulounas Tammelan torilla 30.6.2021
4. Piknik Rantaniityn kahvilassa 28.7.2021
5. Kesäretki Visavuoreen ja Lepaalle 25.8.2021
6. Teatterimatka Nokialle 3.10.2021
7. Joululounas Rönnvikin Viinitilalla 24.11.2021

1. Piknik Pappilan pihalla.

Olimme suunnitelleet järjestettäväksi etäkahvit 27.5.2021. Koronatilanne kuitenkin helpottui sen verran, että tilaisuus muutettiin Piknik tapahtumaksi. Tapahtumaan osallistui 24 jäsentä, vaikka sateen uhka leijui ilmassa koko ajan. Tilaisuus kestikin noin tunnin ja sitten muutaman jyrähdyksen jälkeen sade alkoi.

Eväät kerittiin syödä, kasveja tunnistettiin, tietokilpailuun ja arvoitusten ratkaisuihin osallistuttiin. Tietäjät myös palkittiin! Lopuksi vielä kuulimme Liisa Tannin runoesityskin ennen sadetta.

Kauan kaivattu yhdessäolo ja toistemme näkeminen kruunasi tilaisuuden.

2. Kesäretki Arboretum Frick Kangasala 10.6.2021

Koronan hieman helpotettua pääsimme toteuttamaan jo kauan suunnitellun kesäretkemme. Retkelle osallistui 35 jäsentä ja matkat taitettiin kimppakyydein.

Perillä Kangasalan Liuksialassa näimme 3,2 hehtaarin laajuisella puutarha-alueella vielä keväänkin kukkaloistoa. Puistossa on harvinaisia puita ja pensaita, arppiruusuja, atsaleoja sekä ruusuja ja pioneja lisäksi paljon muutakin nähtävää. Aluetta kiersimme oppaan johdolla.
Alueen polkuverkostolla kävellessä voi kukkaloiston ja metsän läheisyyden lisäksi aistia rauhoittavan luontokokemuksen väen tungoksesta huolimatta.
Lopuksi pieni kahvituokio ja tyytyväinen joukko oli valmis kotimatkalle. Onnistunut retki.
Osittainen auringonpimennyskin sattui retkemme aikaan. Pimennystä tarkasteltiin tumman lasin läpi.

⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
3. Muikkulounas Tammelan torilla 30.6.2021

Matkasimme normaalilla vuorobussilla Tampereelle, Tammelan torille. Torilla oli mahdollista omaan tahtiin ja omien mieltymysten mukaiseen ruokailuun. Paistetut muikut päätavoitteena. Torilla saattoi jokainen luoda oman ohjelmansa, suorittaa ostoksia tai muuten vain katsella torielämää.
Kotimatkalla testattiin myös Tampereen uuden raitsikan kyyti ja hyväksi havaittiin.
Muutama sadepisara tipahteli taivaalta torille saavuttaessa. Sadetta ei kuitenkaan tullut ja ilmakin lämpeni huomattavasti iltapäivän aikana. Toritapahtumaan osallistui 27 jäsentä. Retki oli onnistunut ja mielenkiintoinen. Toriretken ideoija oli Pentti Knuuti.

Lähdössä Suupan bussipysäkillä.
Pentti Knuuti antaa viimeiset ohjeet torilla liikkumiseen.
Siinä ne nyt sitten ovat, paistetut muikut!
Raitsikan koeajo suoritettu ja hyväksi havaittu.

4. Piknik Rantaniityn kahvilassa 28.7.2021

Sadetta uhmaten 26 jäsentä kokoontui pitkästä aikaa yhteiseen tilaisuuteen. Kahvin juonnin lomassa puheenjohtaja kertoili talon historiasta. Anna-Maija Niskanen jatkoi historiikkia omakohtaisin kokemuksin. Tietokilpailuilla verestettiin senioreiden älynystyröitä. Läpikäytiin elokuun tapahtumia.
Kauan kaivattu sade saapui tilaisuuden aikana. Jospa vihdoin syyskuussa päästään normaaliin toimintaan?

Varmuuden vuoksi siirrytään sisätiloihin.
Puheenjohtajan tervehdys ja talon historiikkikatsaus.
Anna-Maija Niskanen, talon historiaa ja vähän lapsuusmuistojakin.
Pentti Knuutilta kiperiä tietovisakysymyksiä.

5. Kesäretki Visavuoreen ja Lepaalle 25.8.2021

Koronatilanteen hieman helpottuessa pääsimme jälleen retkeilemään yhdessä. Matka suuntautui Visavuoreen ja Lepaan kartanoon. Visavuoressa sade taukosi sopivasti. Visavuoressa käytiin Emil Wikströmin ateljeessa ja Kari Suomalaisen Kari-paviljongissa. Lounaan nautimme Lepaan kartanossa keittiömestari Jukka Riikosen herkkupöydästä. Ennen kotiin lähtöä kävimme vielä Lepaan viinimyymälässä ja savipajalla.
Onnistuneelle retkelle osallistui 33 jäsentä.

Kari-paviljonki.
Kari Suomalaisen piirros Paviljongissa.
Emil Wikströmin ateljeen edustalla Eeva Viljanen ja Antero Saksala.
Sisäkuva ateljeesta.
Lepaan kartano.
Ruokailu ja kahvit kartanossa.
Keittiömestari.

6. Teatterimatka Nokialle 3.10.2021

Pitkän odottelun jälkeen pääsimme vihdoin teatteriin. Nokian Työväen Teatterissa esitettiin Mika Waltarin tekstiin pohjautuva tarina Huhtikuu tulee. Perheonni on kovalla koetuksella, mutta tarinalla on kuitenkin onnellinen loppu. Lopuksi onnellinen perhe-elämä palaa ennalleen.
Väliajalla nautittiin makoisat pullakahvit. Esitystä seurasi Pirkkalan yhdistyksestä n. 50 henkilön joukko.

Katsottu komedia.
Esitys Nokia-salissa.
Katsomo täyttyi lähes kokonaan.
Makoisat pullakahvit väliajalla.
Lopuksi ansaitut aplodit esiintyjille ja heidän kiitokset yleisölle..

7.Joululounas Rönnvikin Viinitilalla 24.11.2021

Matkaan lähdettiin kahdella bussilla, jotta kaikki halukkaat pääsivät mukaan. Osallistujia oli noin 70.

Matkan järjestelyistä vastasivat matkasiskot. Matkasisko, Eeva Viljanen, toivotti osallistujat tervetulleiksi joululounaalle.

Pehtoorin joulupöydän annista kertoi itse tilan toimitusjohtaja. Hän valotti myös hieman tilan historiaa.

Tilaisuudessa jaettin myös Senioriliiton 50-vuotisjuhlamitalli, jonka sai Pirkko Murotie 15 vuoden uurastuksestaan yhdistyksen hyväksi.

Eeva Viljanen kertoi tarinan, miten ennen oli kaikki hyvin. Kuten esimerkiksi: Ei ollut lapsilisiä, kansaneläkettä, tukiaisia, asumislisiä eikä tukiosien lisäosia. Oli vain oma apu, naapurisopu, syytinki ja vaivaistalo. Kyllä oli helppoa, mutta oltiin onnellisia.

Lopuksi juotiin kakkukahvit ja nopeimmat ehtivät käväistä myös viinipuodissa.

Kotiin lähdettiin vatsat täynnä ruokaa ja iloisin mielin. Kiitos matkasiskojen, järjestelyt toimivat hyvin.

Ruokailu voi alkaa.
Eeva Viljanen, Miten ennen?
Lopuksi kakkukahvit.
Viinipuodissakin ehdittiin pistäytyä.