Kevätretki 27.4.2022

Kansallisena veteraanipäivänä toteutettu retki suuntautui Tuusulaan. Ensimmäinen tutustumiskohde oli Lottamuseo. Lottamuseota ylläpitää Lotta Svärd Säätiö. Museon Lottakanttiinissa syötiin lounas. Lottajärjestön historiasta ja toiminnasta saimme alkajaisiksi perusteellisen esityksen. Esityksen jälkeen tutustuttiin omatoimisesti varsinaiseen museoon.

Toinen kohde, johon pikaisesti tutustuimme oli Halosenniemi. Halosenniemi oli taidemaalari Pekka Halosen vuonna 1902 valmistunut ateljeekoti. Entisöity rakennus toimii nykyisin Pekka Halosen taiteesta kertovana museona.

Matkaan liittyi myös huvittava ja hieman tunteitakin nostattanut tapahtuma. Bussin jarrujärjestelmästä hävisivät paineet ja matkanteko pysähtyi n. 20 km ennen määränpäätä. Asia hoitui kuitenkin varsin nopeasti ja toisella bussilla pääsimme Lottamuseolle. Tänne bussifirma hommasi toisen auton Tampereelta ja matka jatkui ongelmitta.

Loppu hyvin – kaikki hyvin. Tyytyväisinä matkan antiin olimme takaisin koton n. klo 17. Retkeen osallistui 50 jäsentä.