KULTTUURIMATKA MÄNTTÄÄN 3.8.2023

Bussimatkalle Mänttään osallistui yhteensä 50 senioria. Mukana myös muutama jäsen Oriveden yhdistyksestä. Tutustumiskohteina olivat Gustaf- ja Gösta- museot. Ohjelmaan kuului myös Mäntän Musiikkijuhlan ohjelmiston Juhani Lagerspetzin pianokonsertti.

Gustaf- museo sijaitsee entisessä firman pääkonttorissa. Täällä taiteen lisäksi saimme tutustua sellun valmistukseen. Oppaana toiminut ”sihteeri” etsi myös työvoimaa tehtaalle ja suoritti työhaastatteluita.

Konekirjoittajaksi ilmoittautunut joutui myös antamaan työnäytöksen. Paperin valmistustakin käsityönä harjoiteltiin.

Gösta- museokierros aloitettiin ruokailulla. Varsinainen museokierros alkoi tutustumalla ”Kartanon klassikot” taidenäyttelyyn, joka on koottu taide-säätiön taidekokoelmasta. Kartano on entinen Gösta Serlachiuksen edustuskoti.

Serlachius-museo Göstassa on esillä mm. amerikkalaistaiteilija Lorna Simpsonin näyttely Haze.

Päivän päätteeksi kuulimme tunnin mittaisen pianokonsertin Ludwig van Beethovenin sävellyksiä.

Kotimatkalla nautimme bussissa Matkamarjojen loihtimat voileivät juomineen.

Lorna Simpsonin ”Woman on snowball” ja jäämaalausten ihastelua.