Tilaisuus 3.11.2022

Tilaisuuden avaus ja tervetulotoimitukset, puheenjohtaja Antero Saksala. Alkuvirren jälkeen seurakunnan tervehdys, pastori Reetta Mörttinen. Kodin ja perheen merkitys. Onko elämän tarkoituksena löytää kotiin?

Päivän esitelmänä geriatrian ja yleislääketieteen erikoislääkäri Sanni Hellgren käsitteli aihetta: ”Ikäihmisten muistisairaudet”. Esitys käsitteli muistisairauksien syntymiseen vaikuttavia tekijöitä ja ennakkomerkkejä mahdollisesti alkavasta muistisairaudesta. Yleensä toinen puolisoista kiinnittää huomiota käytöksen muutoksiin. Kaikki pienet unohdukset ja esim. tietokoneen käytön osaamattomuus eivät ole välttämättä muistisairautta. Unohtaminenkin kuuluu normaaliin elämään.
Muistia voi harjaannuttaa harrastamalla mm. liikuntaa, sosiaalista yhdessäoloa, lukemista, erilaisia muistitehtäviä yms. Lääkitystäkin, jolla voi hidastaa taudin etenemistä, on olemassa.

Päivän ohjelmaan kuului myös sääntömääräinen syyskokous. Puhetta kokouksessa johti Timo Pyykkö ja sihteerinä toimi Henriikka Turtiainen. Kokouksessa jaettiin pronssi- ja hopeiset ansiomerkit. Toimintasuunnitelma vuodelle 2023 vahvistettiin, jäsenmaksuksi määriteltiin 25 €/hlö, talousarvio vahvistettiin. Hallituksenpuheenjohtajaksi vuodelle 2023 valittiin Anna-Maija Lahtinen, hallitukseen nimettiin 7 jäsentä. Mukana tilaisuudessa oli 73 jäsentä.

Valmista on.
Ansiomerkit, vasemmalta 2-hopeista, 5-prossista ansiomerkkiä.